Lekcja w kinie, czyli jak zachęcić uczniów do edukacji medialnej!

Jak ważną rolę odgrywa muzyka w filmie? Które z filmów są adaptacjami książek? Jak można zekranizować komiksy, gry i klocki? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiedzą organizatorzy ogólnopolskiego programu edukacji medialnej „Lekcja w kinie”.

Rozpoczęła się trzynasta edycja „Lekcji w kinie” organizowanej przez Centrum Edukacji Filmowej z Wołomina. W jej trakcie w 150 miastach w Polsce uczniowie z ponad 2000 szkół wezmą udział w multimedialnych zajęciach prowadzonych przez zawodowych aktorów. Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów SNaP objęło cykl patronatem honorowym.

Lekcje prowadzone są w sposób interaktywny oraz dostosowany do wybranej grupy wiekowej. Uczniowie poznają tajniki sztuki filmowej, a wszystkie omawiane zagadnienia są bogato ilustrowane przykładami na ekranie. Po lekcji wyświetlany jest film, który tematyką nawiązuje do zagadnień poruszanych przez aktora.
Całość wpisuje się w podstawę programową na danym poziomie nauczania i tworzy idealne połączenie edukacji z rozrywką.

W tym sezonie dzieci z przedszkoli i klas 1-3 wezmą udział w lekcji o muzyce w filmach i dowiedzą się „Skąd są dźwięki tej piosenki”. Poznają różnicę między piosenką a melodią. Dowiedzą się, kim jest kompozytor i jaka jest jego rola podczas tworzenia muzyki do filmu.

Ponadto będą miały okazję zobaczyć, jak wygląda praca tapera, który wystąpi w lekcji jako gość specjalny. Taper opowie, jak dawniej wyglądały seanse filmowe i pokaże dzieciom, jak dobrać muzykę do niemych filmów.

Uczniowie zapoznają się z wieloma instrumentami muzycznymi i posłuchają muzyki pochodzącej z różnych zakątków świata, dzięki czemu poznają zwyczaje innych kultur.
Dzieci będą uczestniczyły w quizach i zagadkach dotyczących piosenek i ulubionych bohaterów filmowych, a także spróbują swoich sił w piosence.

Dla uczniów z pozostałych poziomów edukacji (klasy 4-6 i 7-8 szkoły podstawowej oraz szkoły ponadgimnazjalne) Centrum Edukacji Filmowej przygotowało lekcje o ekranizacjach i adaptacjach filmowych.

Młodzi odbiorcy dowiedzą się, czym jest adaptacja filmowa, między innymi poprzez ćwiczenie polegające na adaptowaniu poszczególnych przedmiotów pojawiających się na ekranie. Dzięki temu przekonają się, że filmy można tworzyć nie tylko w oparciu o literaturę, ale też gry, komiksy, bajki muzyczne, a nawet klocki LEGO.

Uczniowie dowiedzą się, jak wygląda proces powstawania ekranizacji książki i co muszą zrobić scenarzysta wraz z reżyserem, aby zmieścić kilka tomów w dwóch godzinach filmu.
Zobaczą przykłady filmów, które są adaptacjami lektur szkolnych, dzięki czemu będą mogli od razu przeanalizować różnice między książką a filmem.

Przekonają się, jak wiele lubianych przez nich filmów jest adaptacją. Zobaczą także fragmenty różnych adaptacji tych samych utworów. Dzięki temu będą mieli okazję przekonać się, w jak różny sposób twórcy filmowi potrafią przedstawiać te same wątki i postaci, sprawiając, że każda adaptacja jest inna.
Przygotowując program edukacji medialnej, organizator „Lekcji w kinie” za cel postawił sobie upowszechnianie wiedzy o kinie w przystępny sposób. Dzięki temu młodzi widzowie staną się bardziej świadomymi odbiorcami komunikatów medialnych.
Dlatego ze swoją propozycją multimedialnych lekcji z roku na rok dociera do coraz większej liczby szkół w całej Polsce.
Aby uczestniczyć w programie edukacji medialnej, należy zgłosić się do Centrum Edukacji Filmowej, korzystając z formularza na stronie www.lekcje.info.pl

Wróć