Co nowego w SNaP-ie? Refleksje po kongresie polonistycznym

Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów objęło patronatem medialnym ogólnopolski kongres dla nauczycieli polonistów, bibliotekarzy i animatorów kultury „Edukacja polonistyczna wobec wyzwań XXI wieku”. Kongres odbył się w dniu 27 listopada 2015 r. w Warszawie i cieszył się dużym zainteresowaniem wymienionych środowisk. Organizatorem kongresu było czasopismo
dla nauczycieli Polonistyka oraz wydawnictwo Forum Media Polska.

Konferencja obejmowała trzy panele:

Panel I: Realizacja podstawy programowej z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji i motywacji ucznia oraz nauczyciela

Panel II: Edukacja polonistyczna XXI wieku w obliczu wyzwań

Panel III: Szkoła na medal

Odbyły się sesje eksperckie i sesja coachingowa, a wśród prelegentów znalazły się m.in. takie znakomitości świata polonistycznego jak: prof. zw. dr hab. Halina Zgółkowa, która wygłosiła wykład „Retoryka na egzaminach i sprawdzianach szkolnych”, oraz prof. zw. dr hab. Andrzej Markowski, który mówił o zmianach zachodzących we współczesnej polszczyźnie ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapożyczenia.

Przewodnicząca SNaP – Maria Gudro-Homicka przedstawiła zebranym cele i zadania Stowarzyszenia, osiągnięcia organizacji oraz zachęciła polonistów do współpracy i włączenia się
do szeroko pojętej działalności na rzecz krzewienia kultury języka polskiego i podnoszenia jakości edukacji polonistycznej na wszystkich etapach kształcenia.

Michalina Butkiewicz (członkini SNaP) wygłosiła wykład „Praca szkolnego polonisty –
od ograniczeń do kreatywności”, odwołując się do swoich doświadczeń z uczniami.

Teresa Zawisza-Chlebowska (członkini Zarządu Głównego SNaP) w prezentacji „Polonista
w cyberprzestrzeni” scharakteryzowała współczesne pokolenie uczniów i odniosła się do zagadnień związanych z wykorzystaniem osiągnięć technologicznych w nauczaniu języka polskiego. Zwróciła uwagę na duże zaangażowanie uczniów w korzystanie z najnowszych urządzeń elektronicznych
i umiejętność tę należy uwzględnić w sposobie pracy z młodzieżą.

Wiele uwagi poświęcono lekturom oraz procesowi czytania (lub nieczytania), o tych zagadnieniach mówiła dr Paulina Małochleb – „Co po Sienkiewiczu? Kompetencje kulturowe definiowane na nowo”, Irena Koźmińska – „Czytanie jako sztuka przetrwania”. Natalia Kuźmińska zastanawiała się „Jak uczyć efektywniej”, a Dorota Nowocień omówiła „Metody aktywizujące współpracę z uczniem bazujące na zasobach nauczyciela”.

Przedstawiono też nowe technologie na lekcjach języka polskiego, czyli jak prowadzić
i organizować cyfrowe dyktanda pisane ręcznie.

Konferencja okazała się wielce pouczająca i ciekawa, dostarczyła nowych informacji tak przydatnych w ciągłej pracy nauczyciela polonisty, bibliotekarza, animatora kultury.

Teresa Zawisza-Chlebowska

Wróć